måndag 7 mars 2011

it's balifornication

4 dagar har gått sen sist och tiden flyter på bra i kuta. plånboksincidenten är i stort sett glömd och jag tittar framåt. som jag sa så innebär en vardag utan pengar att man är lite mer begränsad än vanligt. måste ändå säga att det är skönt att inte göra av med några pengar alls. i alla fall inte mina egna... har precis varit på banken och hämtat mer pengar och betalat min nota på hostelet. var ju mindre roligt. tack mamma och pappa för pengarna.

men som sagt dagarna rullar på. i fredags firade vi det balinesiska nyåret med fest på gatorna hela dagen och natten lång. baksidan med nyårsfirandet var att efter midnatt så stängdes bali av precis som man släcker en lampa. ingen elektricitet, ingen tilläts gå utanför sitt hus, flygplatsen stängde och lördagen som gick under namnet "silent day" var förmodligen årets mest långtråkiga dag. vi stängdes in på hostelet och för den som gick utanför dörrarna och blev ertappad där efter väntade en eller flera nätter i kurran. vi försökte dricka ner oss med bärs men eftersom att man inte ens fick ha levande ljus tända så slutade det med att alla somnade runt 21 och vaknade utvilade dagen efter istället.

igår tog vi oss i taxi lite längre norrut och kollade in ett av öns många tempel. tanah lot, ett tempel som ligger i vattnet. på grund av tidvattnet fick vi nöja oss med att se det på avstånd. men det räckte gott och väl. en trevlig utflykt som också blev väldigt billig tillslut. vi dealade med en taxikille som körde oss dit och som sen skulle köra oss tillbaka för totalt 24 USD. när vi kom fram hoppade vi ur och sa till killen att vänta på oss till vi kom tillbaka. vi betalade ingenting och när vi två timmar senare skulle åka hem så slog det oss. vi behöver ju faktiskt inte åka med honom tillbaka. så vi tog helt enkelt en annan ride tillbaka för 14 USD som vi delade på tre. ett stycke utflykt, tur och retur, 5 USD. BRA DEAL. Jag och Tom firade på kvällen med att göra ett första besök på KFC. var förmodligen mitt sista också. det var faktiskt inte alls så bra som jag trodde att det skulle va så vi gick till Mc Donalds efteråt och löste problemet. En dubbel espresso i magen innan vi promenerade hem igen.

senare fick jag tag i Victoria och Johanna som kom hit för ett par dagar sen och bestämde träff på deras hotell runt nio. bärs och fotboll på beergarden och järn och dans på skygarden tillsammans med Emma och Anna och vi har återigen bevisat att söndagarna i kuta levererar. tjejerna försov sig visserligen imorse men jag tyckte vi löste allt relativt bra. det var kul. kul med sällskap hemifrån och jag märkte imorse att jag har dansat sönder mina skor.

tog mig faktiskt tiden igår att skriva en lista på allt som måste göras idag. en riktig fixardag ligger framför mig. har redan kommit halvvägs och räknar med att kunna koppla av i solen om cirkus tre timmar. älskar internetstället jag använder också. blev i skrivande stund bjuden på friterade bananer. sjukt soft.

några dagar återstår innan jag måste lämna landet en stund. hoppas att mitt nya kort kommer i tid så kommer allt att lösa sig fint.

stay stray

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar