söndag 30 januari 2011

Margaret River


jag är tillbaka i cottesloe efter en soft helg söderut med bil och tyskar. lämnade hostelet i fredagdsmorse och tog mig till stan tillsammans med Jacob. Sebastian och Nadine plockade upp oss med bil. blifärd i dryga tre timmar innan vi var framme. Margaret River, ett mysigt mindre samhälle med många vingårdar fantastiska stränder, sas det. tyckte jag väl också. kunde varit lite bättre väder.

spontana som vi är så dyker det alltid upp problem på vägen. problem som man tvingas lösa så gott det går. vi kollade snabbt igenom stan under fredageftermiddagen innan vi letade upp en bra camping som vi slog oss ner på tillsammans med vänner som redan var där. jag och Jacob var ju inte inräknade från början och tilldelades därför "bensinmackstältet" som man fick tillsammans med grillen. 1 1/5 kvadrat drygt. men så länge man får plats är det ju bara bra med tak över huvudet. första kvällen innefattade inte så mycket mer än mat och bärs. valde att sova tidigt då vi var uppe med tuppen samma morgon och eftersom att vi skulle till stranden på lördagen. sov väl inte speciellt bra. som sagt så var resan väldigt oplanerad, i alla fall för min del, så jag hade ingen maddrass att sova på. ingen annan heller för den delen men i vilket fall så är det svårt att sova utan något att ligga på. efter 3 timmars sömn gick jag upp halv sex på lördagmorgonen. tog en promenad samtidigt som solen gick upp. en bit bort från campingen sprang jag faktiskt på en känguru. 3 timmars sömn spelade nu ingen roll med tanke på att få se en vild känguru stod högt upp på aussie-listan. sjukt random.

när alla andra vaknade tog vi bil till beachen. fina surfstränder med klart men kallt vatten. som jag sa så slutar aldrig vädret att förvåna en. skumma temperaturskiftningar blandat med blåst och regn och lagom till kvällen varnades hela stan för en cykoln som skulle slå till under natten. vissa delar av stan tror jag t.o.m. evakuerades. tog innan löprunda och nör jag kom tillbaka grillade vi lite. tyvärr så fortsatte det att vara regnigt så vi kollade film innan vi gick och la oss. regn och blåst och jag sov lika dåligt som kvällen innan. den här natten märkte vi också att tältet faktiskt inte var vattentätt. någon cyklon vet jag dock inte om jag märkte av.

lämnade margaret river med buss imorse och kom tillbaka till perth och cottesloe vid lunchtid. hit kommer inte den omtalade cyklonen fören ikväll och jag hoppas att den inte ställer till med förseningar på flygplatsen. här har man dock märkt att något är på gång. kom till beachen och märkte att det var badförbud. struntade iofs. många i men ändå. har aldrig sett så höga vågor och livräddarna hade fullt upp. nu är jag färdigduschad och snart redo för avfärd mot flygplatsen. har snyltat mig in på hostelet och spelat lite kort med ett gäng svenskar som kom hit förra veckan. tänkte säga hejdå till alla innan det är dags att åka mot flygplatsen.

vi hörs imorgon, i sydney.

1 kommentar:

  1. Spontanitet medför alltid oförutsedda händelser, positiva och/eller negativa!
    Kul med kängurun och tur att cyklonen inte slog till.... Låter inte som er bostad var "cyklonprof" om man säger så.

    SvaraRadera